Camargue, Montpeiller etc. okt 2018

Utflykt med bil västerut. Först ett par timmar på A8’an sen ner mot Camargue och lunchpaus i Martigues vid dammen/insjön Etang de Berre, strax väster om Marseille. Lite Venedig, fina pastellfärgade hus vid kanaler som för ut till Medelhavet.

Vi fortsatte mot Plage de Piemanson – smal väg lång ut till en fantastisk strand där många Kite surfare trivdes i starka vindar, inte alls läge för bad.. På vägen dit kunde vi se hur man utvinner salt från havet. Sedan bar det av mot Saintes –Maries-de-la-Mer – vi såg mycket vita vackra hästar, svarta bufflar och en del rosa flammingos. Staden var mycket gullig, vi åt en god middag vid havet och bodde med utsikt över landskapet Camargue. Det var nog tur vi var där i oktober, på sommaren lär det vara mycket mygg.

Nästa dag stannade vi i Aigues-Mortes, medeltida stad innanför imponerande ringmur. Stora festligheter bl.a. var en gata som genom hela staden avstängd och när vi hade väntat ett bra tag så kom ett antal ryttare på hästar och emellan hästarna var det tjurar (som vi knappt såg). Verkar som de visade hur man förflyttar tjurarna – var nog inte helt lätt. Vi fortsätter färden och stannar för lunch i Le Grau-du-Roi, kändes som en rätt så mysig turiststad.

Nu mot Montpeiller, vi hade fått förslag på parkeringshus av vår dotter, som bor och pluggar i Montpeiller, men det var helt omöjligt att komma dit. GPS har inte riktigt koll på gågator, vi har varit med om det förut. Vi tog ett annat parkeringsgarage och dottern kom och mötte oss. Hon bor i gamla stadsdelen av Montpeiller, i en lägenhet från 1200-talet, mycket speciell och vacker men kanske inte så praktiskt. Vi gjorde Monteiller några dagar, mysig stad.

Vi gjorde också en utflykt mot Bouzigues, ett måste för den som gillar ostron!  Ostronodlingar så lång ögat når och gott om  ställen att äta och köpa ostron. Dottern älskar ostron, precis som hennes morfar gjorde. Lite oplanerat så hamnade vi också mitt i Languedocs vindistrikt. Vi åkte in på två vingårdar men det var ingen som öppnade. På det tredje stället fick vi provsmaka och handlade både lite rött och vitt. Det här får göra lite mer planerat nästa gång. Vi åkte runt Etang de l’Or och stannade på de vidsträckta stränderna innan Sète och lät vår hund Belle springa av sig. Fint strandcafé och sedan tillbaka till Montpeiller.

På vägen hem till Golfe Juan hade vi planerat ett besök i Arles men det regnade kraftigt, får bli en annan gång.

Östra Gorges du Verdon, april 2018

Vi åkte via Grasse, och såg det stora fängelset som det hade skrivits om i pressen, det var något om strejker. Mycket slingriga vägar, vacker natur, lite småbyar men till slut kom vi till Castellane, där vi åt lunch och handlade kepsar. Högst upp på ett berg låg en kyrka.

Vi fortsatte mot Port Sublime – från början hade vi tänkt göra en vandring där – det blev bara en liten vandring för att titta på den magnifika utsikten, det var för varmt för någon längre tur. Nu är vi i Europas Grand Canyon – längs ner rinner floden Verdon, eller bifloder, bergformationerna går åt alla möjliga håll, hänförande skulle man kunna säga.

Vi fortsatte och åkte en väg runt med fina utsiktsplatser Routes des Cretes, vi såg många cyklister, bergsklättrare, forsrännare och kanotister. Därefter åkte vi söder ut ner till A8, vid Frejus, på vägen dit åt vi en middag med berget på ena sidan och ett vattendrag på andra sidan.  Vi orkade inte åka till Lac de Sainte Crox, det får vi göra en annan gång, det tar tid att åka dessa slingriga vägar.

Saint-Paul-de-Vence, nov 2017

En utav de många bergsbyarna som finns i vår närhet är Saint-Paul-de-Vence.

Saint-Paul-de-Vence är en speciell by känd för att många konstnärer har varit där, Chagall har bott här och man kan besöka hans gravsten. Det finns en restaurang (dyr) som heter La Colombe D´Or där en del av konstnärerna betalade med sina alster. När vi var där var det stängt. Vi åt gott på en annan restaurang. Hela byn är full av gallerier med kända konstnärer, om man är konstintresserad rekommenderas ett besök.

På vägen upp till Saint-Paul-de-Vence åker man förbi avfarten till ett privat konstmuseum som heter Fondation Maeght, väl värt ett besök. Fin arkitektur, en samling av världsberömda konstnärer som har bott i området. Man brukar alltid ha en specialutställning av någon konstnär, vi har varit där några gånger och specialutställningen har varierat om den har varit intressant eller ej. Det är en mycket vacker skulptur park. Museet är väl värt att se och man kan promenerar till Saint-Paul-de-Vence om man vill ha lite motion, då parkerar man nog helst på den nedre parkeringen.

Italien – Apricale och Bordighera, nov 2017

Vi hade gäster som varit ganska mycket på Franska Rivieran så vi ville göra något annorlunda och de hade hört talas om en bergsby i Italien som heter Apricale. den skulle också ha en prisbelönt restaurang. Vi åkte dit en fredag med bil  och då måste man åka via Ventimiglia, gör inte det, för på fredagar är det stor marknad i Ventimiglia och vi blev fast i en mycket långsam bilkö. Efter ett visst besvär med mycket kurviga och branta vägar, men vackra, så kom vi till byn Apricale.

Byn var gammal och det var brant, vi började med att äta en Italiensk lunch, inte riktigt för vi tog bara en rätt – en pasta rätt. Sen gick vi och tittade på byn, det fanns ett litet museum, en kyrka där det hängde en cykel. Det var en hänförande utsikt eftersom det var så högt.

Vi tog bilen nedåt kusten och stannade vid den fina kuststaden Bordighera som har en fin strandpromenad och strand, det blev lagom med en fika och italiensk glass.

Menton, citronfestival m.m. 2017

Ett ställe som vi gärna åker till när vi har gäster är Menton. Vi tar tåget från Golfe Juan, sitter gärna högst upp på höger sida så vi har bra utsikt – denna tågresa går utmed kusten och har många fina vyer. Det tar ca 1 tim och 20 min, nästa hållplats är i Italien, Ventimiglia.

I februari var det citronfestival – mycket citroner var det men även blommor och produkter från orten.

En trevlig promenad längs vattnet är att man åker till Menton Garavan sedan går mot gamla staden i Menton och tar tåget hem från stationen som bara heter Menton.

Det finns mycket turistshopping i Menton bl.a. med citronprodukter och  fina tyger. Det finns också ett konstmuseum med annorlunda arkitektur, Musée Jean-Cocteau.

När vi var där sist, åt vi på ett torg där det fanns fler restauranger och det var en gitarrist som var riktigt duktig.

Det ska finnas flera trädgårdar i närheten men det har vi inte hunnit göra ännu.